Welkom op de pagina van groep 1-2A



Hallo allemaal, wij zijn de jongens en meisjes uit groep 1-2 A.



 
Op school verwerken we het thema techniek. We gaan allerlei proefjes uitvoeren.


Hier gaan we uitvinden welke buis de knikker het verst laat rollen. We proberen alles uit. Lange buizen, korte buizen en we variren in hoogte van de buizen.

Professor Proefje komt in de klas. De professor heeft assistenten nodig.
We mogen, in kleine groepjes, met de professor mee om de proefjes te helpen uitvoeren.

We zijn in de kleutergroepen gestart met het thema dieren.
Na een uitgebreid gesprek met de kleuters mochten ze zelf aangeven over welke dieren ze meer wilde weten. Onze klas heeft gekozen voor de
dieren van de boerderij.
 


De speelhoek is omgebouwd tot een kleine boerderij. Tygo verkleed als boer gaat de dieren voeren.
Louka maakt een paard op de kralenplank en Eleanor en Evan vouwen een dier.

De opa van Bram brengt een bezoek in de klas met Rosa. Dit is een echte waakhond/politiehond. Een vitale, actieve hond die erg goed luistert. Zelfs de kleuters die in 1e instantie bang zijn durven de hond te aaien.


Ook Fay, de hond van juf Laura, is op school geweest.
Deze meiden lezen wat er op de halsband van Fay staat.
Het zijn cijfers.
Als Julia, de dochter van de juf, de cijfers in haar telefoon tikt, gaat de telefoon van de juf rinkelen.
We ontdekken waarom dit is.
Ook leren we hoe we een hond moeten aaien en wat we moeten doen als er een hond op je af komt rennen.
 


Een bezoek aan de boerderij van de familie Gerlings. Zij hebben 130 koeien op stal staan. Indrukwekkend voor de kleuters die koe van dichtbij en de geur van de stal....................................








De kalkoen, de gans en het konijn.


Martijn van de bibliotheek gaf een boekpresentatie over Boer Boris gaat naar zee. En alle dieren mochten mee.



Boer Finn gaat naar zee..........................



Aanschouwelijk onderwijs.........een echte kip in de klas.





De rekenles. Hoeveel rozijnen zitten er in een doosje? Maak groepjes van 10.
Daarna mogen de rozijnen eerlijk verdeeld worden. Smullen maar!


Voorlezen door de opa van Bram en de oma van Yeske



 


CARNAVAL ALAAAAAF

De spullen hangen klaar maar wie zijn de gelukkigen????




Prinses Romy uit onze groep........................proficiat en veel plezier!

We vieren carnaval op school. Wat is iedereen leuk verkleed!
 

Thema Gezondheid. (januari 2018)
Hoeveel tanden heb jij? Hoeveel kiezen heb jij?
Hoe komt het dat er verschillen zijn tussen de kinderen?

Tandarts assistente Elenieke komt ons een les in het poetsen van de tanden geven.

Het lukt ons al goed! We leren ook dat papa of mama altijd nog na moet poetsen.


Juf Kim, gastdocent RICK (Regionaal Instituut Cultuur Kunsteducatie),komt meerdere lessen geven aan ons.


De Nationale voorleesdagen.
Juffrouw Martijn komt een boek voorlezen en samen met de peuters van IkOok
gaan we naar de speelzaal om dit te dramatiseren.



Na het voorlezen gaan we boeken uitzoeken in de bibliotheek. Deze nemen we mee voor in de klas.
Hanneke, een echte kinderboeken schrijfster, leest ons voor uit eigen werk!


Doe gek met je haar...............................


 


Winterviering 2017

We smullen met elkaar van een heerlijk buffet.
Een aantal kinderen van groep 8 helpen ons mee.



We hebben ook leuke spelletjes gespeeld met de kinderen uit groep 8.


De rekenles. 

En kaarsje mag aan en de volgende weer niet.
Aan, uit, aan, uit.. de volgende kaars moet dus weer ...


Hier zijn onze oudsten aan het tellen. Hoeveel kaarsjes branden zijn er?
Als er 2 kaarsjes uit gaan, hoeveel kaarsjes branden er dan nog e.d..


Presentatie in tweetallen.

Op de tafel staan allerlei spullen die te maken hebben met de kerstvakantie.
Kies samen iets uit. Bespreek met elkaar wat het is en waarom  het met de kerstvakantie te maken heeft?
Spreek af wie wat vertelt aan de klas, wie er begint e.d..
Presenteren maar!

5 december 2017
Het bezoek van Sinterklaas en zijn 2 pieten in onze klas:



In groepjes mogen de kinderen bij de Sint komen. Ieder doet een versje, liedje of dansje voor hem.



En piet doet uitbundig  mee. En daarna wat lekkers en drinken. Een gezellige ochtend.
 


Woensdag 29 november op pad met opa's en oma's en enkele moeders naar de IJzerenman in Weert.
Heerlijk rennen, spelletjes doen, door de hei en greppels lopen.
Beekjes bekijken, konijnenkeutels zoeken.............in de plassen stappen.
Fruit eten en wat drinken en lekkere koffie en thee voor de chauffeurs.
Dan even opwarmen en rondneuzen in het Milieu educatiecentrum.
Een heerlijke ochtend in de natuur.








 



Op bezoek in het Sinterklaashuis te Weert:




We bezoeken 8 kamers in het grote huis.
Dit is de slaapkamer van de Sint. Piet kan het niet laten om even uit te proberen of het bed van Sint lekker ligt
.
We zien de pyjama van Sint en zijn grote knuffel........................



De badkamer van de Sint en we zien de slaapzaal van de pieten.






De troonzaal van de Sint. Hij neemt alle tijd voor een gezellig praatje met de kinderen.





De filmkamer, huiskamer, de botenkamer met Jesse aan het roer en de postkamer waar 
piet kijkt of het verlanglijstje van July klopt.




Bij het verlaten van het Sinterklaashuis voor ieder nog wat lekkers.
Erg gezellig en leuk om te zien. Met dank aan de ouders die met ons meereden.

 


TOVERLAND




Thema Het Weer in de Herfst



Egeltje Prik, egeltje prik... Hoeveel stekeltjes heb ik?
Dit is een rekenspelletje uit de methode Met Sprongen Vooruit.


Kijk in de spiegel en tel maar hoeveel stekeltjes er op jouw rug zitten.
Eerst oefenen we dit met een grote spiegel.
Daarna met een kleine spiegel.
Het egeltje moet dan zeggen of de spiegel hoger, lager, schuiner, wat opzij moet om het te kunnen zien.
Lastig hoor!



We zijn bezig met de woordenschat. Iedereen heeft een kaartje met plaatje en woord.
Je zoekt een ander kind en zegt wat er op jouw kaartje staat. Als beide kinderen het woord eigen woord weten, dan mogen de kaartjes geruild worden. Op zoek naar een ander kind om ook weer mee te ruilen.
Als je het woord vergeten bent, dan vraag je het even aan de juf.


Het weerbericht. Twee kinderen oefenen een verhaal en sluiten dit af met het weerbericht.
Als zij klaar met oefenen zijn dan volgt de presentatie aan de klas!
 


Het thema Eten. Hier hebben we een rekenactiviteit.
Er zit soep met ballen in de pan en deze ballen moeten eerlijk verdeeld worden over de soepkommen.
Onze speelhoek is veranderd in een restaurant. Met zowaar een kok en een serveerster.





We ruiken eten: koffie, azijn, pindakaas, mosterd, pasta enz.
 En we proeven  eten : zout, zoet, bitter en zuur.
Radijsjes, zout, ranja, citroen, bitter lemon, koude thee, peper  enz.


Introductie van het thema: Gezond eten.
Juf Manon is een prinsesje die alles krijgt wat ze wil. Als eten alleen maar zoetigheid. Dat  gaat helemaal mis. Ze wordt veel te dik, moe en futloos. Gelukkig door bewegen en gezonder eten komt dit goed.


Samen spelen.................met de boerderij, als sneeuwwitje in de speelhoek, verven, kleien ............








 

Op Dinsdag 5 september kregen wij les van  ANWB Streetwise.
In de speelzaal mochten we oefenen hoe je goed moet oversteken.
Bij welke oversteekplaats een auto moet stoppen.
Hoe belangrijk een verkeerslicht is.
afspraken in het verkeer worden aangegeven met o.a. verkeersborden.
Waarom het belangrijk is om een gordel te dragen.







Een erg leuke en leerzame les voor de kleuters.
Bedankt!


We spelen lekker veel buiten met elkaar!


We noemen een naam van een kind en rollen de bal naar het betreffende kind.
Onthoud naar wie je de bal hebt gerold!
As iedereen is geweest, moet de bal in dezelfde volgorde rond gaan.


In de klas zijn we met wegen aan de gang geweest. Grote Haas draagt Hazeltje op zijn rug. Wie draagt jouw weleens op de rug?
Wie kun jij op je rug dragen en wie niet? Hoe komt dit?
Van wie is zwaar en licht naar wat is zwaar en licht.
Wat is er dan weer zwaarder?


De kralenplank hoort bij het verplichte werkje.
Van experimenteren naar steeds moeilijkere opdrachten.

Romy is klaar met haar moeilijke werk op de kralenplank. Knap hoor!


Van lang naar kort. Grote Haas heeft lange oren en Hazeltje heeft korte oren.
We meten elkaar en zetten elkaar van lang naar kort.
De jongens, de meisjes, dan de 4 jarigen, de vijfjarigen.
Meten maar!

Via het spelenderwijs ervaren van lang naar kort gaan we naar een moeilijker niveau.
Kun jij de stroken van lang naar kort leggen?


We dansen met elkaar een kringdans.
Steeds mag je een ander kind uitkiezen om samen mee te gaan dansen.
Zo worden alle kinderen vertrouwd met elkaar.


Samen werken. De hoepel moet van links naar rechts.
De handen mogen niet los gelaten worden...
Goed voor de groepsvorming tijdens de gouden weken!


Fenna presenteert haar vakantie blad.
Wat heeft zij een fijne zomervakantie gehad!